donderdag 20 augustus 2015

PRIMERS ARE A MUST! ..or not?

Follow my blog with Bloglovin

Welcome beauty's, 

Mijn zondagen bestaan grotendeels uit het kijken van make-up tutorials, Patricia Bright, Chloe Morello, Carly Bybel, Teni Penosian, Zoella... om er een paar op te noemen. Heb je een get ready with me video gekeken dan weet je dat primers voor de meeste beauty guru's een must zijn. Primers zijn zo populair en essentieel geworden dat grote cosmetica merken als Benefit, Smashbox en MAKE UP FOR EVER nieuwe primers hebben uitgebracht die meer kosten dan foundations. Maar waarom zou je 30 euro betalen voor een primer?
De twee belangrijkste functies van een primer zijn:

1.  De poriën onzichtbaar maken door ze te dekken en de rimpels en lijntjes op het gezicht te vullen. 
Dit creëert een gladde canvas, maakt de huid klaar voor foundation en zorgt voor een perfecte finish.
Eigenlijk is het heel logisch. Foundation is een soort verf die je aanbrengt op de huid. Als je ooit een plafond of wand hebt geschilderd dan weetje misschien al dat je niet zomaar verf op een zuigende ondergrond kan aanbrengen. Je moet eerst een laag voorstrijk (PRIMER) aanbrengen die de wand voorbereid op een laag verf. Voorstrijk zorgt ervoor dat de verf langer en meer even blijft zitten. 

2. Ervoor zorgen dat je make-up langer blijft zitten.



Het laatste was voor mij de reden geworden om een primer uit te proberen. Wat ik ook deed mijn make-up bleef nooit een hele dag opzitten. Ik moest altijd een make-up tasje meenemen met foundation om telkens bij te werken. Zelf heb ik ook last van grote poriën en een vettige huid dus na het lezen over primers besloot ik om er een te kopen. Ik moet zeggen dat mijn make-up minstens twee keer zo lang opblijft zitten en er zit ook echt een verschil in de finish. Mijn poriën zijn veel minder zichtbaar, vooral op en rond mijn neus. De primer die ik nu gebruik en waar ik zeer tevreden over ben is de Prep and Prime van MAC. Deze heeft zoals de meeste primers een SPF van 15 en beschermd de huid dus ook tegen schadelijke zonnestralen. 






Prijs27,00 euro 

Ik gebruik de MAC Prep + Prime nu al langer dan een half jaar en dit potje is nog steeds niet op omdat je maar een heel klein beetje nodig hebt voor het hele gezicht. Er zijn primer fans die primers gebruiken zonder foundation dus als een soort dagelijkse moisturizer die de poriën verkleint.
Tegelijkertijd zijn er ook mensen die weigeren om primer te gebruiken omdat er veel siliconen (Dimethicone) in zitten. Dit ingrediënt vult de lijntjes en vervaagd de poriën maar kan bij mensen met een gevoelige huid irritatie veroorzaken.  Daarom raad ik mensen met een gevoelige huid aan om eerst een primer te testen in de winkel op een klein stukje huid voordat je er een aanschaft.

Populaire primers:

Goedkopere alternatieven:

~
X
Lilussh 





2 opmerkingen:

  1. Ik gebruik eigenlijk nooit een primer. Ik gebruik altijd gewoon m'n dagcrème als primer..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik ook jaren lang gedaan maar nu gebruik ik een primer nadat mijn dagcrème is ingewerkt. Dagcrème hydriateert terwijl een primer je huid klaar maakt voor foundation dus je kan alsnog een primer over je dagcrème gebruiken. Je zal een verschil in je make-up merken. xxx

      Verwijderen